deces acasă, deces la domiciliu

Deces la domiciliu: ce să faci prima dată

Deși decesul este un eveniment cunoscut în viața unui om, momentul în care acesta are loc poate fi neașteptat. Atunci când este vorba de vârsta înaintată sau o boală îndelungată, decesul este adesea ușor de prevăzut. Indiferent de cât de clară este trecerea în neființă, este important de cunoscut pașii ce trebuie făcuți prima dată în caz de deces la domiciliu.

Ce trebuie să faci primul lucru în caz de deces acasă

Atunci când o persoană dragă decedează acasă din cauza vârstei înaintate sau ale unei probleme de sănătate, trebuie anunțat medicul de familie. El va constata decesul persoanei și se va ocupa de eliberarea unui certificat medical constatator de deces.

Totodată, se poate contacta și firma de servicii funerare pentru a stabili decesul și de a demara procedurile necesare pentru ceremonia funerară.

În cazul în care decesul a provenit din cauze incerte, trebuie apelat numărul unic de urgență 112 și solicitat un echipaj pentru constatarea decesului. De asemenea, și un echipaj de poliție trebuie să se deplaseze la adresă pentru a demara o anchetă.

În acest caz, este necesar ca organele abilitate să elibereze o adeverință conform căreia, trupul neînsuflețit nu mai face parte din anchetă și poate fi înhumat. Această adeverință, împreună cu alte documente, este necesară pentru eliberarea Certificatului de deces și ulterior, pentru înmormântare.

Acte necesare în caz de deces la domiciliu

Pentru a putea finaliza înmormântarea celui drag, există o listă de documente ce trebuie depuse. În primul rând, este nevoie de obținerea Certificatului de deces. Așadar, iată ce acte sunt necesare:

  • Certificatul constatator de deces;
  • Adeverința de îmbălsămare;
  • Certificatul de naștere al defunctului;
  • Certificatul de căsătorie, dacă este cazul;
  • Cartea de identitate a defunctului;
  • Cartea de identitate al celui care declară decesul.

Ulterior, pentru a putea finaliza ceremonia înhumării, ai nevoie de următoarele documente:

  • Certificatul de deces;
  • Adeverința de înhumare;
  • Act de concesiune al locului de veci.

Aceste acte sunt depuse la administrația cimitirului unde se află locul de veci al defunctului. De asemenea, certificatul de deces și adeverința de înhumare sunt necesare pentru ca preotul să poată finaliza slujba de înmormântare.

Ajutor de înmormântare pentru decesul la domiciliu

În cazul decesului la domiciliu, familia defunctului poate beneficia de ajutorul de înmormântare pentru acoperirea costurilor. Ajutorul este oferit persoanelor pensionare sau asigurate în sistemul public. Astfel, ajutorul de înmormântare are o valoare de 6.095 de lei și se achită către persoana care poate face dovada plăților pentru serviciile funerare.

Aceste persoane pot fi, după caz:

  • Soțul sau soția;
  • Copilul;
  • Părintele sau tutorele legal;
  • Orice persoană care îngrijea defunctul și poate face dovada plăților.

Pentru persoanele neasigurate, ajutorul pentru înmormântare este reprezentat de suma de 3.048 de lei. El se achită unui membru al familiei care are calitatea de asigurat în sistemul public sau care este pensionar.

Astfel, membrii familiei care pot obține ajutorul sunt:

  • Soțul sau soția;
  • Copiii biologici, adoptați sau aflați în plasament familial;
  • Părinții sau bunicii defunctului;

Obținerea ajutorului de înmormântare se face în baza unor acte doveditoare pe care persoana desemnată le poate depune la biroul Casei de Pensii. Iată care sunt actele:

  • Cerere pentru acordarea ajutorului;
  • Certificatul de deces;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Acte de stare civilă care să ateste rudenia solicitantului cu defunctul;
  • Dovezi că solicitantul a suportat cheltuielile pentru deces;
  • Adeverință de la angajatorul defunctului care să ateste că decedatul avea calitatea de asigurat.

Pentru mai multe informații, Kirilă Funerar îți stă la dispoziție și îți oferă servicii funerare complete pentru ceremonia celui drag.